IKKE PÅ NETT: - Jeg har ikke lagt inn anlegg for noe digitalt i huset mitt, som forøvrig er like gammelt som meg, ler 85-åringen fra Oslo. Foto: Stig B. Fiksdal.
IKKE PÅ NETT: - Jeg har ikke lagt inn anlegg for noe digitalt i huset mitt, som forøvrig er like gammelt som meg, ler 85-åringen fra Oslo. Foto: Stig B. Fiksdal.Vis mer

Bank uten nettbank

- Jeg går ikke glipp av noe uten internett

Bjørn Amsrud (85) er en av dem som aldri kommer til å bruke tjenester på nett. Nå tar DNB grep og satser sterkere på ikke-digitale bankkunder.

Flere banktjenester har for lengst blitt digitaliserte, og hos noen er det ikke lenger mulig å benytte seg av analoge tjenester som for eksempel brevgiro og telegiro.

For enkelte kunder har det gått vel fort i svingene, og dermed henger de ikke med i utviklingen.

Likevel prioriteres analoge brukere i stadig mindre grad hos bankene, men her har DNB valgt å gå i motsatt retning.

Det er Bjørn Amsrud glad for.

Velger papirløsning

85-åringen fra Oslo er en av bankkundene som velger å ikke benytte seg av digitale tjenester. Han går for den gode, gamle papir-løsningen når han betaler regninger, og det har han tenkt å fortsette med.

- Det har bare blitt sånn at jeg aldri har kommet meg over på noen digital plattform. Jeg har ikke lagt inn anlegg for noe digitalt i huset mitt, som forøvrig er like gammelt som meg, ler Amsrud.

Han bruker ikke internett i det hele tatt.

- Det har forsåvidt gått helt fint hittil, fortsetter han.

BRUKER BANK PÅ GAMLE MÅTEN: - Jeg skjønner veldig godt at mange syns det er praktisk og lettvint å bruke internett for ulike tjenester, men jeg klarer meg uten, smiler Bjørn Amsrud. Foto: Stig B. Fiksdal.
BRUKER BANK PÅ GAMLE MÅTEN: - Jeg skjønner veldig godt at mange syns det er praktisk og lettvint å bruke internett for ulike tjenester, men jeg klarer meg uten, smiler Bjørn Amsrud. Foto: Stig B. Fiksdal. Vis mer

- Blir aldri digitale

Det er flere selskaper og institusjoner som tilbyr datakurs for sine ikke-digitale brukere, men Amsrud har aldri benyttet seg av et slikt kurs, og det ønsker han heller ikke å gjøre.

- Mange tusen kunder er ikke digitale selv om vi iherdig har forsøkt med nettbankkurs, opplæring og bruksanvisning for internett, sier Ingjerd Blekeli Spiten, sjef for personmarked hos DNB.

FORSVINNER IKKE: Ingjerd Blekeli Spiten, sjef for personmarked hos DNB, mener at noen kunder aldri blir digitale, og derfor må analoge tjenester opprettholdes. Foto: DNB.
FORSVINNER IKKE: Ingjerd Blekeli Spiten, sjef for personmarked hos DNB, mener at noen kunder aldri blir digitale, og derfor må analoge tjenester opprettholdes. Foto: DNB. Vis mer

- Vi ser av tallene våre at disse kundene heller aldri kommer til å bli digitale. Vi har jobbet ut i fra en tanke om at denne kundegruppen vil forsvinne etter hvert, men slik er det ikke, legger hun til.

DNB startet derfor et prosjekt for å få svar på hva denne kundegruppen forventer, hva de mener om banken sin og for å se hva banken kan gjøre for at kundene skal ha muligheten til å gjennomføre banktjenester – også uten nett.

Banken har intervjuet flere hundre kunder i målgruppen, vært hjemme hos 240 av dem og funnet svar på hvor «skoen trykker».

Bank uten internett

Det som har kommet frem i DNBs undersøkelse er at kundene ønsker seg en lettere måte å komme i kontakt med banken på. De er også urolige for at banken vil frata dem brevgiroen og avtalegiroen, kontofonen og muligheten for å bruke telegiro.

DNB har derfor lansert et direktenummer der ikke-digitale kunder kan komme direkte til en kunderådgiver som kan hjelpe dem.

- For mange oppleves det vanskelig med taleportal og tastevalg. Det slipper de nå. I tillegg har vi løftet frem alle de analoge produktene våre og vi tilgjengeliggjør dem på en ny måte.

Pensjonistforbundet har bidratt i DNBs prosjekt og opplyser til Vi.no at de er superfornøyd med at dette tilbudet lanseres.

Banken sender nå ut en pakke til de 60.000 analoge kundene med en samlemeny som beskriver alle tjenestene banken har som ikke krever internett. Den har fått navnet «Bank uten internett».

- De analoge tjenestene vil ikke forsvinne. DNB skal være en bank for alle – også de som ikke er digitale, bedyrer Blekeli Spiten.

Skal ta vare på analoge kunder

Hos SpareBank 1 har de også fokus på sine analoge kunder, opplyser Stein Vidar Loftås, kommunikasjonssjef ved SpareBank 1 Nord-Norge.

TAR VARE PÅ DE ANALOGE: Stein Vidar Loftås, kommunikasjonssjef ved SpareBank 1 Nord-Norge, forteller at banken skal fortsette å ta vare på de analoge kundene. Foto: SpareBank 1.
TAR VARE PÅ DE ANALOGE: Stein Vidar Loftås, kommunikasjonssjef ved SpareBank 1 Nord-Norge, forteller at banken skal fortsette å ta vare på de analoge kundene. Foto: SpareBank 1. Vis mer

- Lokal og fysisk tilstedeværelse en del av vår forretningsstrategi. Så hos oss kan man fortsatt forholde seg til mennesker i tillegg til det digitale, sier han.

Han legger samtidig til at de vektlegger digitalisering og automatisering for å gi et bedre tilbud til sine kunder.

- Men vi er klar over at det finnes mange som av forskjellige årsaker ønsker å oppsøke banken for å få utført bank- og betalingstjenester. Disse skal vi også ta vare på, understreker Loftås.

- Enkle digitale løsninger

Hos Nordea er cirka 15 prosent av kundene analoge, ifølge Synne Ekrem, kommunikasjonssjef hos Nordea.

Banken fokuserer mest på å hjelpe disse kundene over på digitale flater fremfor å utvide analoge tjenester.

- Vi gjør mange grep for å få kundene våre over på digitale flater. Ett av tiltakene er kurs lokalt landet rundt som holdes av kunderådgivere og representanter fra pensjonistforeningen i Nordea, forteller Ekrem.

- BLIR LETTERE: Synne Ekrem, kommunikasjonssjef hos Nordea, mener at digitale løsninger stadig blir enklere å bruke, og banken jobber mest mulig for å hjelpe kundene sine over på digitale flater. Foto: Nordea.
- BLIR LETTERE: Synne Ekrem, kommunikasjonssjef hos Nordea, mener at digitale løsninger stadig blir enklere å bruke, og banken jobber mest mulig for å hjelpe kundene sine over på digitale flater. Foto: Nordea. Vis mer

I tillegg tilbyr Nordea guiding per telefon hos kundeservice eller via rådgiver på kontor.

- Vi sender også nyhetsbrev med veiledning og har laget flere instruksjonsvideoer, sier Ekrem.

Ifølge kommunikasjonssjefen ser Nordea at flere og flere opplever hvor enkle og brukervennlige de digitale løsningene er.

- Banktjenester blir enklere for kunden hvis de kommer seg over på digitale flater, og vi får tilbakemeldinger fra kunder som lenge har vært skeptisk men likevel tatt skrittet over i det digitale, hevder Ekrem.

- Jeg klarer meg uten

Papir-kunde Amsrud vedgår at han ikke henger med på den digitale utviklingen i verden generelt, men det har han heller ikke noe behov for:

- Jeg har ikke hatt lyst til å skaffe meg internett, men nesten alle jeg kjenner har internett og digitale saker, sier han.

85-åringen føler likevel ikke at han går glipp av noe ved å ikke bruke nettet.

- Jeg skjønner veldig godt at mange syns det er praktisk og lettvint å bruke internett for ulike tjenester, men jeg klarer meg uten, smiler han.