FETT: Det er selvsagt viktig å skille på sunt og usunt fett. For eksempel er nøtter, avokado, olivenolje og fet fisk gode kilder til sunt fett. Foto: Scanpix.
FETT: Det er selvsagt viktig å skille på sunt og usunt fett. For eksempel er nøtter, avokado, olivenolje og fet fisk gode kilder til sunt fett. Foto: Scanpix.Vis mer

Diabetes, kreft og alzheimer:

Mener fett kan motvirke aldring

Særlig tre sykdommer forebygges, hevder forskere i Danmark.

Det er velkjent blant forskere at når kroppen forbrenner sukker, danner den det giftige biproduktet som heter metylglyoksal. Det kan reagere med proteiner og DNA og dermed gjøre skade. Stoffet kan spille en viktig rolle for utviklingen av alders- og livsstilsrelaterte sykdommer som diabetes, kreft og alzheimer.

Diabetespasienter har for eksempel mye metylglyoksal i blodet.

Nå viser ny forskning fra Aarhus Universitet i Danmark at når kroppen forbrenner fett, danner den stoffet acetoacetat som motvirker og uskadeligjør metylglyoksal.

Kroppen må forbrenne eget fett

– Man fjerner noen av de giftige stoffene fra sukkerforbrenningen ved å spise fett eller ved å spise en kalorifattig diett, slik at kroppen må forbrenne sitt eget fett.

Det sier en av forskerne bak studien, Mogens Johannsen, professor ved Institut for Retsmedicin ved Aarhus Universitet i Danmark, til Videnskap.dk.

Konklusjonene, som er basert på reagensrørforsøk og senere også påvist i blodprøver fra mennesker, ble nylig publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Cell Chemical Biology.

FORSKER: Kjetil Retterstøl, professor i ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo og medlem av Nasjonalt råd for ernæring. Foto: UIO.
FORSKER: Kjetil Retterstøl, professor i ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo og medlem av Nasjonalt råd for ernæring. Foto: UIO. Vis mer

Oppdagelsen kan være med på å forklare hvorfor kosthold med et høyt innhold av fett har vist seg å være effektive til å beskytte dyr mot diabetes, alzheimer og kreft.

Samtidig er oppdagelsen overraskende fordi tidligere studier har antydet det motsatte - at også fettforbrenningen danner det skadelige stoffet, noe den nye studien viser at fettforbrenningen motvirker, skriver nettsiden videre.

Fettkvaliteten er avgjørende

Kjetil Retterstøl, professor i ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo og medlem av Nasjonalt råd for ernæring, mener at disse funnene er ikke egnet til å underbygge generelle kostråd, men at det er et utgangspunkt for videre forskning.

– Det er utrolig mange studier på ernæring, og det er lett å plukke ut noen som underbygger noe man tror på med en studie, sier Retterstøl til Viover60.no. Det siste året har det blitt publisert nye forskningsresultater som hevder at det er best å ha et fettrikt kosthold fremfor et kosthold som inneholder mye sukker, og at mettet fett ikke utgjør noen større fare for hjerte-og karsykdom enn umettet fett. Blant annet har Forskning.no skrevet om dette.

Dette er samtidig omdiskutert, og Rettestøl vil ikke generalisere og si at det uansett er bedre med et høyere inntak av fett enn sukker:

– Folk reagerer litt ulikt. Dessuten er fettkvaliteten avgjørende. Mettet fett øker forekomsten av hjerteinfarkt og slag. Planteoljer er derimot bra, bortsett fra de tropiske oljene kokosolje og palmeolje, sier forskeren.

Fører til raskere aldring

Mye forskning på verdensbasis har konkludert med at sukker er en viktig faktor som er med på å fremskynde aldringsprosessen.

Men her er det viktig å skille mellom sukker og karbohydrater, understreker Rettestøl.

– Grove karbohydrater fra grovbrød, grønnsaker, havregryn og andre fullkornsprodukter er bra. Raffinert hvitt sukker er noe annet, sier forskeren og legger til:

– Det er næringsfattig, og mye sukker bidrar derfor til lavere inntak av viktige næringsstoffer, som kan føre til mangel og dermed en raskere aldringsprosess.